Let's sail away baby!

3 mei 2018 - Amsterdam, Nederland

Love in stavoren

Het is een mooie en zwoele zomeravond in mei 2017.. We zitten op het dakterras van mijn vriend, in Amsterdam. in onze hand een glas koude chardonnay. Sinds 4 maanden zijn we samen en in love Na wat obstakels uit het verleden te hebben overwonnen kiezen we ervoor om het leven samen door te brengen.

Keuvelend over "Gott und die Welt" vraag ik aan Tim welke dingen hem gelukkig maken. Vrijwel onmiddellijk antwoordt hij: "Reizen, de wereld verkennen, andere culturen ervaren, nieuwe plekken bezoeken en vooral mensen ontmoeten. Daar word ik gelukkig van. En dat wil ik nu graag met jou doen."

We ontdekken dat reizen absoluut onder één van onze gemeenschappelijke noemers valt. Ook ik ben verslaafd aan het reizen. Niets maakt gelukkiger dan het bezoeken van nieuwe plekken, het eten van ander voedsel, het leren van een andere taal, het praten met mensen die je nog niet kent en het zien van natuur die zo mooi is dat het je de adem beneemt. Veel landen hebben wij al mogen zien tot op dat moment. Ieder afzonderlijk hebben we binnen en buiten Europa al heel wat mooie plekjes bezocht: Italië, Spanje, Portugal, Afrika, Thailand, Indië, Suriname, Maleisië, Griekenland, Californië en nog meer.
Plotseling zegt Tim: "Wat ik zó graag nog zou willen en heel graag met jou is gedurende een langere periode reizen met de zeilboot. En hiermee wordt de basis gelegd voor onze zeilreis naar Scandinavië. Een voor ons nog onbekend gebied dat zeer veel aantrekkingskracht uitoefent in verband met haar grote schoonheid. Na enige onderhandelingen met elkaar en met onze werkgevers wordt het besluit genomen: Op 20 mei 2018 vertrekken we richting Oostzee!  En we verheugen ons als kinderen op onze mini sabbatical. Het grote plannen begint; Wat moet er gebeuren aan de boot, wat nemen we mee, wat heb ik allemaal nodig en vooral; hoe leer ik  de beginselen van het zeilen zo effectief mogelijk. Want zoveel vaarervaring Tim al heeft, over zo weinig kennis beschik ik. En het is toch echt de bedoeling om ook eens 2 dagen en nachten door te varen. Dus ik moet aan de bak!
Naast een aantal boeken waar bijna niet doorheen te komen is volg ik een onlinecursus en we plannen uiteraard ook een aantal zeilweekenden in naar Texel, Stavoren enzovoort. Ik begin steeds meer plezier te krijgen in het zeilen en vooral aan het leven op het water. Gaandeweg leer ik belangrijke zaken als aanmeren, sturen, wat te doen in de sluis en op route blijven. Onze reis begint steeds meer te leven. Inmiddels hebben we de Balander (naam van de boot) volledig schoongemaakt van buiten en binnen. Wat een klus was dat! Maar wat een voldoening toen het af was. Onze boot straalt weer en is (bijna) klaar voor ons grote avontuur.

1. Donna:
    3 mei 2018
    Wow mam. Onwijs mooi omschreven en geschreven! Ik ben benieuwd naar de komende blogs
  2. Marieke:
    9 mei 2018
    Wat leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen ! Leuk geschreven en ik ben benieuwd naar de volgende update en natuurlijk de komende avonturen !! 😘😘