Laatste loodjes en gaan we zeilen of niet...

13 mei 2018 - Enkhuizen, Nederland

Het spant erom. Dagelijks bezoeken we diverse weer- en windwebsites om verwachtingsvol de weer-en windvooruitzichten te checken voor onze naderende zeilreis.

De ene site voorspelt de o zo nodige noordwesten wind vanaf maandag de 21ste, een andere, helaas iets betrouwbaardere website blijft oostenwind voorspellen. Meerdere scenario‘s passeren de revue. Het allerliefst vertrekken we eerst naar Vlieland om de volgende dag bij bijna laagtij zeer vroeg richting Norderney te vertrekken. Van daaruit is het plan om via nog een nader te kiezen eiland een dag later bij het Kieler kanaal aan te komen. Dan verder richting Kopenhagen. Om deze droomroute waar te laten worden hebben we echter minimaal noordenwind nodig. Een alternatief zou zijn om richting Schotland te varen of om zoals eerder verteld het over een totaal andere boeg te gooien en een roadtrip naar Zuid (oost) Europa te maken.  Wij gaan er echter optimistisch als we zijn vanuit dat we maandag aan onze lang verlangde en geplande  zeiltocht gaan beginnen. En hier handelen we ook naar. Tim heeft inmiddels een aantal kleine en grote klussen gedaan op de Balander en een aantal zaken ingeslagen waarvan hij vindt dat ze nodig zijn zoals een EPIRB een soort radio die via de sateliet onze positie kan doorgeven als we  onverhoopt in nood geraken. Daarnaast zijn er nieuwe accu's etc aangeschaft. Vandaag een korte tocht naar de binnenhaven van Enkhuizen gemaakt om de Balander af te leveren bij de tuiger die komende dagen de verstaging zal vervangen en nog wat klussen  zal klaren.

Heerlijk was het om na een lui en ietwat katerig weekend de frisse wind van vandaag, al was het maar voor korte tijd, in ons gezicht te voelen. Het geeft ons nog meer het gevoel van verlangen om vanaf volgende week  4 weken lang op het water te kunnen zijn en om maandag aan ons avontuur te beginnen. Niet exact te weten wat het weer doet, wanneer we op welk eiland aankomen en of we naast Denemarken en Zweden ook het prachtige Noorwegen zullen bereiken....