Het besluit!

20 mei 2018 - Enkhuizen, Nederland

Na de hele week drie keer dagelijks nauwlettend de windvooruitzichten in de gaten te hebben gehouden moesten we vanochtend een besluit nemen. Scandinavië gaat het helaas niet worden dit jaar.

Tegen verwachting in blijft de wind uit het Oosten komen en in combinatie met de getijdenvoorspellingen richting het Kielerkanaal zou het onverstandig zijn om maandag aan deze route te beginnen. Langer wachten is ook geen optie, want wie zegt ons dat het beter gaat worden.

Na even slikken, alternatieve plannen de revue te laten passeren en hiervan de voor en tegens af te wegen nemen we eensgezind het besluit om toch te gaan zeilen, maar dan de andere kant op. We vertrekken maandag 21 mei van Enkhuizen over het Markermeer door Amsterdam naar IJmuiden om vervolgens naar Vlissingen te varen waar we even willen verwijlen. Woensdag of donderdag door naar Duinkerke Frankrijk en vandaar uit een dag later de overtocht naar Zuid Engeland.

De komende weken zullen we langs de Zuid Engelse kust, wellicht zelfs naar de Scilly Isles en sowieso The Isle of Wight varen, waarna we langzaam weer richting noorden koersen.

We moeten nog wel een opblaasbare kano aanschaffen daar je in Zuid Engeland veelal voor de kust ankert of aanlegt aan een speciale boei vanwaaruit je met je bootje naar de kust kunt komen.

Zeilen naar Zuid Engeland heeft het met een hele krappe voorsprong gewonnen van de roadtrip naar Griekenland via Italië. Het weer wordt daar immers fantastisch de komende weken. Maar we willen toch wel heel erg graag zeilen en ook de weersvoorspelling in Zuid Engeland vertelt ons dat we zonnig weer tussen de 18-20 °C mogen verwachten. Heerlijk zeilweer dus.

Eenmaal het besluit genomen valt een last van onze schouders want de onzekerheid van de afgelopen weken zorgde wel voor wat stressgevoelens bij ons beiden. Daarnaast hadden we allebei te maken met erg veel werkdruk de afgelopen week plus het voorbereiden van de boot en de reisbagage. Het is heerlijk nu te weten wat we gaan doen, waar we heen varen en voelen ons gelijk een stuk meer ontspannen. Onze vakantie is begonnen!!!!

Gisteren nog even mijn Donna bezocht die sinds 3 weken uit huis is en bij haar vriendje in Blokker is ingetrokken. Na het huisje te hebben bewonderd zijn we samen naar Enkhuizen gereden om alle boodschappen uit te laden en Tim te helpen met opruimen na een dag klussen. Ze had de boot nog niet gezien en vond het fijn om even te weten waarop haar moeder zou verblijven de komende maand.

Best wel even heel fijn om te zien dat het goed met haar gaat. Je kind net uit huis is toch even wennen en nu ik zie dat ze gelukkig is en zich thuis voelt in haar nieuwe omgeving ga ik een stuk geruster op reis. Immers de afgelopen 20 jaar zijn we nooit meer dan een paar dagen gescheiden geweest. Loslaten is een kunst zegt men en dit blijkt een waar gezegde te zijn…

Vanmiddag klaart Tim de laatste klussen op de Balander en kan ik thuis de laatste wasjes draaien en spullen pakken. Nog even mams en zusje bezoeken en dan mijn bagage alvast naar de boot brengen.

Nog 1 nachtje Amsterdam op vaste wal in een comfortabel bedje en dan morgenochtend op reis..

1. Annemieke de Rooij:
    20 mei 2018
    Het lijkt mij een prachtige route. Goede vaart!